מחקרים וסטטיסטיקות

צריכה

1. בין השנים 2010-2014, עלתה צריכת המדיה והתקשורת בגילאי 16-24, מ- 9.32 שעות ביום ל- 14.07 שעות. עליה של 150 אחוזים.
2. בין השנים 2016-2017, הייתה בישראל עלייה חדה של 90% בצריכת תוכן בסמארטפון.
3. עד גיל שנה, כ- 30% מההורים מושיבים תינוקות מול המסך.
4. הגיל הממוצע לקבלת סמארטפון ראשון הוא עשר. הגיל נמצא בירידה.
5. ילדים בגילאי 6-9, מבלים בממוצע קרוב ל- 3 שעות מול המסך.
6. 26% מההורים לילדים בגילאי 6-9, אינם מגבילים כלל את זמן המסך של ילדיהם.
7. לנער יש בממוצע, 27 קבוצות וואצאפ.

8. בין השנים 2012-2016, עלה זמן הצפייה הממוצע של בני נוער בסרטים דרך הסמארטפון ב- 85%. כמעט פי 2.
9. מתבגר אמריקאי צורך בממוצע כ- 9 שעות בידור במדיה.
10. 97% מהמתבגרים האמריקאים לא יוצרים כלום באינטרנט (לא סרטים, לא כתבות וכו') .

11. הילדים בישראל מתעניינים בעיקר באתרים של אלכוהול, טבק וסמים ממכרים. 
12. 35% מבני הנוער חוו פגיעה ברשת.
13. 34% מבני הנוער התחרטו על תכנים שהעלו או שלחו ברשת.

14. 44% מהילדים משתמשים בנייד כיוון שחבריהם עושים זאת. 
15. ככל שילדים מתבגרים, יורד הסיכוי שיפגשו עם חברים פנים אל פנים.
16. הילדים הישראלים נחשפים יותר לתוכן פורנו' ביחס כמעט כפול לילדי העולם.
17. 36% מהילדים שנפגעו מבריונות רשת, לא עשו כלום בנידון.
18. 76% מהילדים חושבים שהמענה לתוכן חושפני ברשת, צריך להיות שההורים יחנכו את הילדים.

19. ילדים מבתים בעלי מצב סוציו-אקונומי נמוך, צופים במסכים יותר.
20. תוך 20 שנה, 1990-2010, עלתה כמות המשתמשים בטלפון נייד מ- 12.4 מליון ל- 5.3 מיליארד.
21. 49% מהחרדים משתמשים באינטרנט.
22. 24% מהחרדים משתמשים ברשתות החברתיות.

23. 66% מהחרדים בוגרי מסלול שח"ר מחזיקים מחשב עם אינטרנט בבית.
24. מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב (אחת מהאוניברסיטות הטובות בעולם) מצא ש- 38.5% דיווחו שמודעים לכך שהסמארטפון פוגע בבריאות הפיזית שלהם ו- 40.7% דיווחו שהסמארטפון פוגע בקשרים החברתיים שלהם. 
25. בין השנים 2008-15, הייתה עלייה של 1000% (פי 10), בזמן השימוש בסמארטפון בקרב מבוגרים.
26. שתי שניות, זה הזמן הממוצע שילדים מקדישים להכנת שעורי בית בעזרת המסך.
27. במחקר לאומי שנערך בארה"ב, נמצא כי 48% מהמורים סוברים ששימוש במדיה (אינטרנט וטלוויזיה) פוגע באיכות שעורי הבית.
28. קיימת ירידה בכמות השינה אצל בני נוער (חוסר בשינה הינו גורם סיכון לדיכאון ומחלות נוספות).
29. בסקר שנערך נמצא ש 35.9% מהסטודנטים (גילאי 18-22) דיווחו על עייפות ביום, כתוצאה משימוש בסמארטפון עד מאוחר בלילה, ו- 38.1 דיווחו על איכות שינה נמוכה כתוצאה מהסמארטפון.
30. על כל 30 נערים שצופים בפורנו במציאות, רק הורה אחד חושב שהילד שלו צופה בפורנו'.

התמכרות ומצוקה  
1. בני הנוער בישראל הכי מכורים לאינטרט מקרב 11 מדינות באירופה. ממוצע השימוש הפתולוגי בשאר המדינות עומד על 4.15% בעוד בישראל הוא 11.8%! כמעט פי שלוש יותר מכורים!
2. 40% מסטונדנטים אמריקאים שנדגמו נמצאו כמכורים לאינטרנט, ו- 48% נוספים היו גבוליים.
3. 46% מעידים על עצמם שאינם יכולים לחיות ללא הסמארטפון.
4. 70% מעידים על עצמם שהם תלותיים- תלותיים מאוד בסמארטפון שלהם.
5. 80% מדווחים על רגשי קירבה, שיכות וקנאה כאשר הסמארטפון שלהם נמצא בידיים של מישהו אחר. יותר בעלי אייפון מגלקסי. 
6. מחקר שנערך ע"י גוגל מצא שהסמארטפון יוצר לחץ ומצוקה. זאת, כתוצאה מלחץ חברתי להגיב להודעות ולהיות זמין תמיד ומהתעסקות המתמשכת במכשיר. 
7. 55% מהילדים לא יכולים לדמיין את החיים שלהם ללא הסמארטפון.
8. 84% מדווחים שאינם יכולים לעזוב את הטלפון מהיד למשך יום שלם.
9. 29% מדווחים שהסמארטפון יותר חשוב להם מההורים שלהם, ו- 37.4% דיווחו שיותר שוב להם מהחברים שלהם.
10. 22 שניות לגברים ו-57 שניות לנשים, זה הזמן שלוקח עד שמוצאים את הסמארטפון מהכיס בזמני המתנה (בתור לרופא וכדומה). 
11. בין השנים 2008-12, הייתה בבריטניה עלייה מ- 53% ל- 66%, במספר הסובלים מנומופוביה (נומופוביה- חרדה מאיבוד מגע עם הטלפון הנייד כתוצאה משכחה, אובדן, סוללה ריקה, תקלה וכו', טרם נכנס ל-DSM). במחקר שנעשה בהודו (בנגלור) ב- 2015, התקבלו ממצאים דומים- 66.5% מהסטודנטים סובלים מנומופוביה או בסיכון ממשי לפתח נומופוביה.
 12. אם הסובלים מנומופוביה היו מתאחדים ומקימים מדינה, היא הייתה המדינה הרביעית בגודלה בעולם, עם 280,000,000 אזרחים.
13. במחקר שנערך, 50% מאלו שעזבו את פייסבוק, חזרו אליו לבסוף.
14. מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב (אחת מהאוניברסיטות הטובות בעולם) מצא ש- 46% מהסטודנטים היו מכורים לסמרטפון או כמעט מכורים, ו- 63% דיוחו שהמחשבה להשתמש בסמארטפון היא המחשבה הראשונה שעולה בראשם כשהם מתעוררים.
15. 30% מדווחים שמרגישים שהסמארטפון הוא "רצועה" שמגבילה אותם.
16. 70% דיווחו שירגישו פאינקה אם יאבדו את הסמארטפון, אפילו לזמן קצר.
17. שימוש ממושך בסמאטרפון מוביל להתמכרות.


קוגניציה
1. עצם ההימצאות של סמארטפון באזור פוגעת ביכולת הקוגניטיבית.
2. נוכחות של סמארטפון במבחן, גם אם מכובה, פוגע ביכולת השכלית של הסטודנטים במבחן. ככל שחשים כי תלויים בו יותר, כך מפסידים יותר מנוכחותו בקרבתם.
3. במחקר לאומי שנערך בארה"ב, נמצא כי, 42% מהמורים סוברים שהשימוש במדיה (אינטרנט וטלוויזיה) פוגע ביכולות החשיבה הקריטיות של התלמידים.

רגש, אמפתיה ותקשורת
1.בין השנים 1979-2009, נמצאה ירידה חדה ברמת האמפתיה, כאשר הירידה החדה ביותר הינה משנת 2000 והלאה. הירידה באמפתיה מיוחסת לשימוש בטכנולוגיה וברשתות החברתיות.
2. קיימת ירידה באמפתיה שמקורה במשחקי מחשב וחוסר בתרגול שפת גוף, עקב צמצום במפגשים הבין אישיים.
3. נמצא ששימוש ברשת מפחית את היכולת האמפתית.

4. 40% מהנוער חווה או מכיר מישהו שחווה שיימינג.
5. נמצא שמתבגרים שמבלים פחות מול המסך יותר מאושרים.
6. גילוי אמפתיה במפגש פנים מול פנים, מהווה תמיכה של פי 6 (600%), ביחס לתמיכה וירטואלית (דרך הסמארטפון והמחשב).
7. משחקי מחשב הם אלו שבעיקר פוגעים ביכולת האמפתית.

8. השימוש באינטרנט משפיע לרעה על היכולת האמפתית.
9. במחקר לאומי שנערך בארה"ב, נמצא כי  השימוש במדיה (אינטרנט וטלוויזיה), פוגע ביכולת התלמידים במגוון תחומים. להלן התחומים ואחוז המורים שסוברים שקיימת פגיעה בתחום: 
- תקשורת פנים מול פנים, 59% מהמורים
- רעיונות לגבי הקשר עם המין השני, 61%.
- מיניות, 67%.
- יחס למבוגרים כגון: הורים ומורים, 61%.
- התנהגות חברתית כגון: עזרה ונתינה, 40%
- ירידה בההערכה העצמית של התלמידים, 43%.
- עידוד התנהגות אנטי חברתית כגון: אכזריות, 60%.

​- עידוד התנהגות אגרסיבית - אלימה, 60%.
10. הסמארטפון פוגע ביכולת של הילדים ללמוד לתקשר במפגשי פנים מול פנים.

נהיגה 
1. 20% מהנהגים בגילאי 17-24, חושבים שאפשר לנהוג באופן בטוח תוך כדי כתיבת וואצאפ.
2. 25% מנהגים אלו שולחים וקוראים הודעות בזמן נהיגה.
3. במהלך הנהיגה הם נוגעים בסמארטפון כל 37 שניות בממוצע.
5. 50% מהנגיעות הן כדי להשתמש בוואצאפ, ו- 8% לראות סרטונים ביוטיוב.
6. בין השנים 2007-2015, עלה השימוש בסמארטפון בזמן הנהיגה ב- 480%. קרוב לפי- 5.
7. קריאה, כתיבה או שליחת מסרונים בזמן נהיגה, מכפיל את הסיכוי להתרחשות תאונה או כמעט תאונה. 
 

קשב וריכוז
1. השימוש בסמארטפון גורם לקשיים בקשב והריכוז ולהיפראקטיביות.
2. לשימוש בטלפון הנייד והסמארטפון חלק מרכזי בכך שבין השנים 2005-2014, הוכפל מספר הילדים המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז. מ- 6.6% ל- 14.4%. 
3. חלה עלייה של 26% במדדי מבחן קשב, כאשר הסמארטפון לא היה בחדר.
4. בתוך 13 שנים (2000-2013), חלה ירידה של 33% ברמת הקשב של האדם הממוצע.

דיכאון ואובדנות
1. בין השנים 2010-2015, חלה בארצות הברית עליה של 58%, בתסמיני הדיכאון בקרב נערות בגילאי 14-18, ועליה של 65% במספר הנערות שהתאבדו.
2. בני נוער המשתמשים בסמארטפון ושאר המדיה נמצאים בסיכון לדיכאון ואובדנות. 

3. בני נוער המשתמשים בסמארטפון ושאר המדיה, 5 שעות ויותר ביום, מעלים את אחד מגורמי הסיכון (יש שני גורמי סיכון) להתאבדות ב- 71%, ללא קשר לתוכן בו צפו.
4. נמצא קשר מובהק בין שימוש ברשת החברתית ודיכאון, בעיקר בקרב בנות. 
5. שימוש בפייסבוק גורם לדיכאון.
6. קיים קשר בין שימוש בסמארטפון והמדיה, להפרעות נפשיות.

רשימת מחקרים אקדמיים וכתבות:


Adrian F. Ward, Kristen Duke, Ayelet Gneezy, and Maarten W. Bos. Brain drain: the mere presence of one’s own smartphone reduces available
cognitive capacity. Journal of the Association for Consumer Research 2017 2:2, 140-154.
 
.Alter. A. Irresistible the rise of addictive technology and the business of keeping us hooked. New York: Penguin Press, 2017

Children, Adolescents, and the Media
COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA
Pediatrics Nov 2013, 132 (5) 958-961; DOI: 10.1542/peds.2013-2656

Choi, N. (2015).  The Effects of a Smartphone Addiction Education Program for Young Adult Females. International Journal of u- and e- Service, Technology Vol.8, No. 12, pp.277-284Science and 
  
Davidovitch, M., Koren, G., Fund, N., Shrem, M. & and Porath, A. Challenges in defining the rates of ADHD diagnosis and treatment: trends over the last decade. BMC PediatricsBMC series – open, inclusive and trusted 2017 17 :218
Foulkes, George. "Control of Space Invaders and Other Electronic Games." Hansard.Millbanksystems, n.d. Web. 15 Apr. 2016. <Britain. Parliament

Journal of Economic Perspectives, 24(3): 207-32.; Vodafone
Institute (2013): The Digital Fabric of our lives http://www.
vodafone-institut.de/economic-participation/17/studymobile-technologies-the-digital-fabric-of-our-lives.html

Konrath, Sara H., O’Brien, Edward H., and Hsing, Courtney, “Changes in dispositional empathy in American college students over time: a meta-analysis,” Personality and Social Psychology Review , 2011, 15(2): 180–198.

LM Carrier, A Spradlin, JP Bunce, LD Rosen, Virtual empathy: Positive and negative impacts of going online upon empathy in young adults,
Computers in Human Behavior 52, 39-48, November 2015

Pearson, C. and Hussain, Z. (2015) 'Smartphone Use, Addiction, Narcissism, and Personality: A mixed methods investigation', International Journal of
Cyber Behavior, Psychology and Learning, 5 (1):17

Walsh, S. P., White, K. M., Cox, S., & Young, R. M. (2011). Keeping in constant touch: The predictors of young Australians’ mobile phone involvement.
Computers in Human Behavior, 27(1), 333-342.

Weinstein, Aviv Malkiel. "Computer and Video Game Addiction- A Comparison between Game Users and Non-Game Users." American Journal of Drug and Alcohol Abuse 36.5 (2010): 268-76. EBSCOhost. Web. 13 Apr. 2016.

ב. מאיה. (2016). ניתוח בין דורי של גורמי ניבוי להתנהגות התמכרותית בקרב משתמשי טלפונים חכמים. עבודת תיזה, המחלקה ללימודי המידע. אוניברסיטת בר אילן.


כתבות                                                                                                                         https://www.themarker.com/news/education/.premium-1.6384744

https://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5362091,00.html

https://www.haaretz.co.il/magazine/blacklist/1.5866260

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5006767,00.html

https://www.themarker.com/allnews/1.4011167

https://www.ted.com/talks/adam_alter_why_our_screens_make_us_less_happy?language=he#t-557744​​​​​​​​​​​​​​

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001220910

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5049559,00.html
​​​​​​ ​​​​​​ http://www.thecar.co.il/%D7%94%D7%A1%D7%9E%D7%90%D7%A8%D7%98%D7%A4%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%A8%D7%92-
%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A9%D7%99
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000689818​

https://www.scribd.com/document/265348695/Microsoft-Attention-Spans-Research-Report
https://www.makorrishon.co.il/nrg/online/13/ART2/786/003.html

https://www.eol.co.il/articles/1078#

https://www.vodafone-institut.de/wp-content/uploads/2015/09/VFI_DigitalFabric.pdf
 
http://psychminds.com/is-the-internet-destroying-our-attentions-span/

http://www.pewinternet.org/2012/11/01/how-teens-do-research-in-the-digital-world/

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1312119/Facebook-internet-wire-brain-shorten-attention-span.html

https://media.kaspersky.com/pdf/I%20dont%20want%20to%20miss%20a%20thing.pdf

https://media.kaspersky.com/pdf/Carolus-et-al-DigitalCompanion-ResearchReport.pdf

https://www.psychologytoday.com/us/blog/born-love/201005/shocker-empathy-dropped-40-in-college-students-2000

https://www.clalit.co.il/he/your_health/kids/Pages/health_in_the_digital_age.aspx​​​​​​​

https://www.clalit.co.il/he/your_health/kids/Documents/media_exposure_preventin_in_children_under_two_years_old.pdf
 
http://www.nigmalim.co.il/%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%9F-%D7%94%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%9B%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%AA%D7%A6%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%95-%D7%9C%D7%94%D7%97/

http://www.amitit.co.il/%D7%96%D7%95-%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%A2%D7%93%D7%99%D7%A3-%D7%99%D7%9C%D7%93-%D7%9E%D7%A9%D7%95%D7%A2%D7%9E%D7%9D-%D7%A2%D7%9C-%D7%99%D7%9C%D7%93-%D7%A2%D7%9D-%D7%A1/

http://www.pc.co.il/it-news/217737/

https://www.calcalist.co.il/articles/0,7340,L-3690431,00.html

https://www.eol.co.il/articles/983

https://www.commonsensemedia.org/about-us/news/press-releases/entertainment-media-diets-of-children-and-adolescents-may-impact

https://www.psychologytoday.com/us/blog/born-love/201005/shocker-empathy-dropped-40-in-college-students-2000

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2535675/Why-boredom-good-children-Quiet-time-prepare-youngsters-dull-moments-adulthood.html

https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/media/media-releases/2011/a-nation-addicted-to-smartphones

http://khnews.kheraldm.com/view.php?ud=20140325000884

https://futurism.com/scientists-find-smartphone-addiction-alters-brain-chemistry/

http://www.ketv.com/article/here-s-what-your-smartphone-addiction-is-doing-to-your-brain-1500497442/10331379

https://abcnews.go.com/GMA/video/teens-smart-phone-addiction-51530076

http://www.minisrael.co.il/%D7%96%D7%9E%D7%9F-%D7%90%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%97%D7%AA%D7%99/

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4672810,00.html

https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/691462
https://www.mako.co.il/news-money/tech-q3_2017/Article-30c00963af49d51004.htm

https://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-99356e47894d641004.htm

https://www.mako.co.il/nexter-cellular/apps/Article-02b2719f926b361006.htm
http://jer-art-school.org.il/wp-content/uploads/2017/09/%D7%A15-%D7%97%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8-
Coi בניית אתרים
תפריט דף הבית