תוכנית המוסטנג- התמודדות עם נזקי הקורונה
השפעת הקורונה על העולם עדיין נחקרת אך כבר כיום ניתן לומר שהשפעתה רבה ומגוונת. אחד מנזקי הסגר והבידוד הוא עלייה משמעותית בשימוש בסמארטפונים והמחשבים בקרב בני הנוער (והמבוגרים). לאחר שהייה ארוכה בבית לפרקי זמן ארוכים, עם יכולת מוגבלת להסתובב החוץ, התלמידים מדווחים על עלייה קיצונית בשעות השימוש. רבים מהם הפכו את הלילה ליום ואת היום ללילה בכדי לצפות בסרטונים ולשחק משחקי מחשב ללא הפרעת ההורים. מצב זה הוביל להגברת התסמינים של התמכרות, קשיי תקשורת וקשיים רגשיים.
הסכנה היא שהרגלים אלו יוטמעו, ובעיקר בקרב הילדים הצעירים. 
  
עקרונות התוכנית 
תוכנית "המוסטנג" נבנתה במטרה לסייע לתלמידים (ולהורים שמעוניינים) ללמוד כיצד להשתמש בצורה מושכלת בסמארטפון. נוכל להתקדם רק לאחר
שנפנים שסמארטפון הוא לא צעצוע משעשע- אלא כלי עוצמתי ושבלי התאמה והכנה מסכן ופוגע בילדינו (וגם בנו). לכן התוכנית נקראת על שם סוס המוסטנג, שהינו סוס פראי ועוצמתי - בדומה לעוצמתו הלא מבוקרת של הסמארטפון. אדם שאינו רוכב מנוסה ומיומן לא ינסה לרכב על סוס פרא, ואם כן, סופו להיפגע קשות. חייבים לעבור תהליך של הקניית ידע וניסיון בכדי לגשת לסוס פרא, ולהצליח להתמודד איתו.
יש שיתחברו יותר לדימוי של קבלת רשיון נהיגה. כדי לנהוג ברכב, יש צורך בהבנה תיאורטית של הכלי, התנסות בנהיגה בליוויו של מורה לנהיגה שמסביר על היכולות והסכנות שבשימוש ברכב, הסכנות שקיימות בכביש, כללי הנהיגה ואמצעי הבטיחות (חגורת ביטחון, כריות אוויר וכדו'). כך, בתהליך של למידה וליווי, נהפכים לנהגים מנוסים ומיומנים.


תוכנית המוסטנג מתבססת על שלושה עקרונות: מודעות, מקצועיות ושליטה. 
1. בעזרת הסברה, המחשה והדגמה, מפתחים אצל התלמידים 
מודעות 
לעוצמתו של הסמארטפון, שדומה לעוצמתו של המוסטנג שהינו סוס פרא, בעל כוח רב
       
2. בעזרת עבודה מערכתית, בונים כלים יחודיים להתמודדות
עם השפעת השימוש
בסמארטפון, על בסיסי עקרונות
המטא-קוגניציה.
 תרגול הכלים שנבנו, בסיוע ליווי ותיווך, יובילו להתפתחותת המקצועיות

3. התמקצעות לאורך זמן תוביל לשליטה, כך תהיה אפשרות לעשות שימוש מושכל בסמארטפון. יהיה אפשרי לרתום את כוחו לצרכינו, בדומה לרוכב מיומן שרותם את כוחו של סוס הפרא לצרכיו
הילדים שלנו לא למדו כיצד לאלף את סוסי הפרא שבידיהם,
וההשלכות הן לא פחות מקטלניות! 
כך לדוגמא בתחום הנהיגה, כפי שעולה מדו"ח שפר שפורסם ע"י הרלב"ד ב- 2018

​​​​​​​כן, הגורם מספר אחד לתאונות דרכים בבני 17-24, זה לא אלכוהול, אלא שימוש  בסמארטפון תוך כדי נהיגה!
​​​​​​​

מהו שימוש מושכל?
1. התאמת משך השימוש-  צריכת זמן מסך (סמארטפון, מחשב, טלוויזיה) של עד שעתיים ליום נמצאה במחקרים כסבירה. צריכה של מעל 4.5 שעות ביום נמצאה כקשורה לבעיות נפשיות כדיכאון, חרדה ואבדונות.
2. התאמת תוכן השימוש- יש תכנים שמתאימים לגילאים שונים וכל הורה צריך להחליט על התכנים שמעוניין שילדיו יחשפו אליהם.
3. התאמת עיתוי השימוש- ישנם זמנים המתאימים לשימוש וישנם כאלו שלא. צפייה בסרטונים של חתולים מרקדים, פחות מתאימה באמצע טקס יום הזיכרון.
4. התאמת מקום השימוש- ישנם מקומות המתאימים לשימוש וישנם כאלו שלא, למשל מקום קדוש (בית כנסת וכדומה).
5. התאמת אמצעי השימוש- הודעה לחבר לסגור את החלון, פחות מתאימה כשהוא נמצא מטר ממך (אפשר פשוט לדבר איתו), וכך גם שיחה אישית קולנית באוטובוס דחוס בנוסעים.

להרחבה קראו את תוכנית המוסטנג המפורטת


עקרונות התוכנית 
תוכנית "המוסטנג" נבנתה במטרה לסייע
לתלמידים (ולהורים שמעוניינים) ללמוד
כיצד להשתמש בצורה מושכלת
בסמארטפון. נוכל להתקדם רק לאחר
שנפנים שסמארטפון הוא לא צעצוע
משעשע- אלא כלי עוצמתי
 ושבלי
התאמה והכנה מסכן ופוגע בילדינו
(וגם בנו). לכן התוכנית נקראת על שם
סוס המוסטנג, שהינו סוס פראי ועוצמתי -
בדומה לעוצמתו הלא מבוקרת של 
הסמארטפון.
אדם שאינו רוכב מנוסה ומיומן לא ינסה 
לרכב על סוס פרא, ואם כן, סופו להיפגע
קשות. חייבים לעבור תהליך של הקניית
ידע וניסיון בכדי לגשת לסוס פרא, ולהצליח
להתמודד איתו.
יש שיתחברו יותר לדימוי של קבלת רשיון
נהיגה. כדי לנהוג ברכב, יש צורך בהבנה
תיאורטית של הכלי, התנסות בנהיגה
בליוויו של מורה לנהיגה שמסביר על
היכולות והסכנות שבשימוש ברכב,
הסכנות שקיימות בכביש, כללי הנהיגה
ואמצעי הבטיחות (חגורת ביטחון, כריות
אוויר וכדו'). כך, בתהליך של למידה וליווי, 
נהפכים לנהגים מנוסים ומיומנים.

התוכנית מתבססת על שלושה עקרונות:
​​​מודעות, מקצועיות ושליטה.
1. חייבים לפתח מודעות לעוצמתו של הסמארטפון שדומה לעוצמתו של המוסטנג 
שהינו סוס פרא, בעל כוח רב
       
2. צריך לבנות כלים המתאימים  לתלמידי בית הספר להתמודדות עם הסמארטפון על
בסיסי עקרונות 
המטא-קוגניציה.
תרגול הכלים שנבנו, בסיוע ליווי ותיווך, יובילו להתפתחותת המקצועיות
3. התמקצעות לאורך זמן תוביל לשליטה, כך תהיה אפשרות לעשות שימוש מושכל בסמארטפון. יהיה אפשרי לרתום את כוחו לצרכינו, בדומה לרוכב מיומן שרותם את כוחו של סוס הפרא לצרכיו
       
הילדים שלנו לא למדו כיצד לאלף את סוסי הפרא שבידיהם, וההשלכות הן לא פחות מקטלניות! כך לדוגמא בתחום הנהיגה, כפי שעולה מדו"ח שפר שפורסם ע"י הרלב"ד ב- 2018

​​​​​​​כן, הגורם מספר אחד לתאונות דרכים בבני 17-24, זה לא אלכוהול, אלא שימוש  בסמארטפון תוך כדי נהיגה!
​​​​​​​
מהו שימוש מושכל?
1. התאמת משך השימוש-  צריכת זמן
מסך (כלשהו) של עד שעתיים ליום

 נמצאה כסבירה. ומעל 4.5 שעות ביום
נמצאה כקשורה לבעיות נפשיות כדיכאון ,
חרדה ואבדונות.
2. התאמת תוכן השימוש- יש תכנים
שמתאימים לגילאים שונים וכל הורה
צריך להחליט על התכנים שמעוניין
שילדיו יחשפו אליהם.
3. התאמת עיתוי השימוש- ישנם זמנים
המתאימים לשימוש וישנם כאלו שלא.
צפייה בסרטונים של חתולים מרקדים,
פחות מתאימה באמצע טקס יום הזיכרון.
4. התאמת מקום השימוש- ישנם
מקומות המתאימים לשימוש וישנם כאלו
שלא, למשל מקום קדוש (בית כנסת
וכדומה).
5. התאמת אמצעי השימוש-הודעה 
לחבר לסגור את החלון, פחות מתאימה
כשהוא נמצא מטר ממך (אפשר פשוט
לדבר איתו), וכך גם שיחה אישית קולנית
​​​​​​​באוטובוס דחוס בנוסעים.
Coi בניית אתרים
דף הבית